Najčastejších 5 mýtov o elektrobicykloch, s ktorými sa stretávame denne na predajni.
Elektrobicykle už dávno nie sú horúcou novinkou, no stále sa nájde veľká skupina ľudí, veriaca mýtom, ktoré sa ale vôbec nezakladajú na pravde.
1. Ebike je len pre lenivých
Toto je najčastejší mýtus, s ktorým sa predajcovia u nás stretávajú. Ľudia si myslia, že na elektrobicykli jazdec vôbec nešportuje, že sú určené len pre lenivých, starých alebo pre začínajúcich bikerov bez kondície.
Samozrejme, že to nie je pravda. Každý športový elektrobicykel v našom portfóliu má pohon len ako asistenčnú jednotku. To znamená, že nedokáže bez vašej záťaže vyvíjať výkon. Je už len na samotnom jazdcovi, aký asistenčný stupeň si na jazdu zvolí.
Faktom je, že práve naopak, na ebiku viete tréning ešte viac zefektívniť. Ak napríklad používate snímač tepovej frekvencie, viete sa vďaka správne zvolenej asistencii udržať v ideálnom pásme, a tak svoj tréning ešte zdokonaliť.
Dnešné prémiové ebiky vám pri voľbe nulovej asistencie motora dokonca nekladú žiadny odpor motora a tak je jazda naozaj prirodzená a ak máte práve chuť na poriadny tréning, môžete naň využiť vyššiu váhu ebiku pri vypnutej asistencii motora.
2. Ebike sa ti pokazí
Ďalší častý mýtus je, že ebiky sú nespoľahlivé a kazia sa.
Vo všeobecnosti ebiky spoľahlivé sú, veď zoberme do úvahy, že väčšina horských ebikov je trápená v blate, vode, prachu, vytrasená na nerovnostiach, tá technika toho znesie naozaj dosť.
Dôležité je pred kúpou sa informovať o možnostiach ďalšieho servisu, väčšina kvalitných predajcov má od jednotlivých pohonov diagnostiky, pomocou ktorých vedia rýchlo prípadné zlyhania identifikovať a vyriešiť.
Ako pri každom tovare, aj pri bicykloch platí, že ebike neznámeho pôvodu od neznámej značky, kupovaný cez ešte menej známy zahraničný eshop, sa môže stať vašou nočnou morou, čo sa týka spoľahlivosti. Tu sa oplatí držať pravidla: od podozrivo lacných produktov radšej ruky preč a vybrať si osvedčenú značku a model, ktorý je všeobecne známy na trhu a ideálne aj s plnou zárukou.
3. Ceny sú prehnané
Častým mýtom o ebikoch je, že sú drahé.
Ebiky majú prirodzene vyššiu cenu než klasické biky, to je fakt. Častokrát majú chudobnejšiu práve tu "bikovú" časť, ktorá sa skladá z častí ako prevodový set, brzdy, vidlica... Tieto komponenty sú z nišžích rád cielene, aby boli cenovky elektrobicyklov ešte ako tak prijateľné. Preto možno pôsobia na prvý pohľad predražene. Výrobcovia však robia, čo môžu. Motor a batéria sú dva najnákladnejšie komponenty, ktoré spolu cenovo prerastajú cez 4-cifernú hranicu, takže nie je úplne jednoduché na trh postaviť cenovo atraktívny, kvalitný a hlavne stále bezpečný ebike. Dokonca v mnohých prípadoch sú predávané s percentuálne menšou maržou než iné klasické ebiky aby ich cena bola čo najprijateľnejšia.
4. Batéria ti nič nevydrží
Klasický mýtus o krátkej životnosti batérie.
Technológia dnešných batérii pri ebikoch je totožná ako pri súčasných smartphonoch. Lithium-ionové batérie netrpia pamäťovým efektom ako starý typ batérii a preto je možné ihneď od prvého nabitia batériu nabíjať aj nepravidelne. Ideálny stav je, keď nabíjate batériu ebiku od 20-80% kapacity. Toto je ale u väčšiny ebikov dosť náročné ustriehnuť, preto odporúčam zákazníkom hlavne batériu nevybíjať úplne do nuly a keď sa tak stane, určite ju čo najskôr nabiť.
Drvivá väčšina bikerov svoje stroje na zimu odstaví a tu nastáva práve problém. Batéria počas 3-4 mesiacov nečinnosti degraduje. Je preto dôležité aby mala počas tejto dlhej zimnej pauzy optimálnu kapacitu nabitia ktorá sa pohybuje v rozmedzí od 40 do 60%.
Dôležité je osvojiť si zvyk, nenechať batériu na minimálnom stupni nabitia dlhodobo odpočívať. V opačnom prípade by ste sa s týmto drahým komponentom mohli definitívne rozlúčiť.
5. Čím drahší, tým lepší
Mnoho zákazníkov sa rozhoduje pri výbere spôsobom, že čím vyšší parameter, čím vyšší zdvih, čím vyššia kapacita batérie, čím vyšší krútiaci moment atď., tak tým lepší elektrobicykel?!
S týmto mýtom sa stretávam pravidelne hlavne pri kategórii horských elektrobikov. Tento princíp pri výbere skrátka nefunguje. Parametre sú mnohokrát len čísla na papieri a charakter jednotlivých pohonov sa v skutočnosti líši. Dva motory od iných výrobcov s rovnakých krútiacim momentom môžu mať v reáli úplne iný prejav.
Dôležité je, uvedomiť si pri výbere ebiku, čo s ním budete jazdiť. Ak neplánujete jazdiť v bike parkoch, skákať nejaké dropy alebo prechádzať rock gardeny, tak by som vo vašom prípade úplne vylúčil kategóriu enduro ebikov. Tieto ebiky majú agresívnu geometriu, ďaleko predkopnutú vidlicu, ovládanie pri bežnej jazde nie je ideálne a naviac sú od originálu obuté na agresivné plášte, ktoré naozaj budú trpieť pri asfaltových presunoch.
Rozoberte svoju predstavu s predajcom, povedzte mu vaše reálne ambície, čo od ebiku očakávate. A ak máte na ebike len pár hodín týždenne, nemusíte za každú cenu voliť tie najväčšie kapacity batérie na trhu a zbytočne so sebou zakaždým voziť veľkokapacitnú ťažkú batériu.
Určite by sa našlo ešte niekoľko ďalších mýtov, týkajúcich sa tejto problematiky. Ide o oblasť, ktorá je pre mnoho ľudí stále trochu neznáma. Je to však len ďalší level cyklistiky a my máme to šťastie, že môžeme byť pri tom a užívať si ho.
Rád by som vám na záver článku dal jedno odporúčanie, a to či už pre odporcov alebo pre zástancov ebikov. Ak potrebujete živý dôkaz, ktorý podporí alebo vyvráti vaše presvedčenie. U nás v Sadesporte, a to najmä počas sezóny, často robíme pre verejnosť testovacie akcie, dnes už zamerané najmä na test elektrobicyklov. To je skvelá šanca pre každého na vlastnej koži si vyskúšať, ako ebike jazdí, ako sa správa a či je to cesta pre vás alebo nie. Dokonca si viete z našej testovacej flotily na niekoľko dní ebike požičať aj domov, a tak najlepšie zistíte, aké je to fungovať s ebikom.
Autor článku: Lukáš